Dr. Chatbot zaprasza do gabinetu

Wraz z szumem wokół ChatGPT, chatbota napędzanego sztuczną inteligencją (AI), nie możemy przestać się zastanawiać, jaką rolę będzie odgrywać sztuczna inteligencja w systemie opieki zdrowotnej przyszłości.

Niezwykle interesujące jest wyobrażenie sobie roli, jaką chatboty mogą odgrywać w roli lekarza prowadzącego, jednakże zespół Baxter uważa, że istnieją znacznie potężniejsze – i być może realistyczne – możliwości dla sztucznej inteligencji, aby uczynić opiekę zdrowotną bardziej wydajną i skuteczną. Przy czym, żaden z nich nie wymaga zastąpienia zespołów pielęgniarek, lekarzy i techników, którzy są w centrum każdej interakcji z pacjentem. Oto najlepsze możliwości sztucznej inteligencji w opiece zdrowotnej:

Większa efektywność: "Dla mnie zdolność do robienia więcej za mniej jest kluczowym czynnikiem postępu technologicznego. Po pandemii wiemy, że braki kadrowe doprowadziły do trudnych proporcji pielęgniarek do pacjentów, co może zagrozić opiece nad pacjentem i prowadzić do wysokich wskaźników odejść pielęgniarek. Sztuczna inteligencja może pomóc pracownikom służby zdrowia w podejmowaniu dokładniejszych i szybszych decyzji, zapewniając analizę danych w czasie rzeczywistym, sygnalizując potencjalne zagrożenia lub problemy oraz sugerując opcje leczenia na podstawie danych pacjenta. Przykładem może być algorytm elektronicznej dokumentacji medycznej (EHR), który identyfikuje pacjentów zagrożonych upadkami lub urazami ciśnieniowymi. Dzięki tym informacjom zespół opieki może następnie zainicjować protokół zapobiegawczy "- powiedziała Traci Reed, Dyrektorka ds. nauki o danych i sztucznej inteligencji w Baxter.

Zmniejszenie obciążeń administracyjnych: "Piętnaście do dwudziestu pięciu procent kosztów świadczenia opieki zdrowotnej ma charakter administracyjny. Sztuczną inteligencję można wdrożyć, aby radykalnie usprawnić procesy administracyjne, które leżą u podstaw naszego systemu opieki zdrowotnej. W przypadku płatników wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie wstępnej autoryzacji może zmniejszyć ręczne przetwarzanie danych przez człowieka, które ma miejsce dzisiaj. W przypadku szpitali sztuczna inteligencja może pomóc zoptymalizować planowanie wizyt pacjentów, planowanie pracy lekarzy i zarządzanie sprzętem, aby zapewnić jak najwydajniejsze działanie szpitala "- powiedział Chad Malone, MD, Wiceprezes Baxter ds. łączności korporacyjnej.

Sztuczna inteligencja jako łącznik: "Wiemy, jak duży wpływ może mieć sztuczna inteligencja przy dużych ilościach informacji oraz zdolności do szybkiego rozumienia, interpretowania i działania na podstawie informacji. Generatywne transformatory przedtreningowe (GPT) są zaprojektowane do komunikacji z użytkownikiem, otwierając nowe ścieżki pytań i odpowiedzi nie tylko dla klinicystów, ale także dla pacjentów i ich rodzin. Sztuczna inteligencja będzie mogła działać jako łącznik między opieką nad pacjentem, procesem klinicznym i rozpowszechnianiem informacji. Myślę, że aspekt "łącznikowy" chatbota, w połączeniu z funkcjami zamiany tekstu na mowę, ma realny potencjał w zakresie komunikacji opiekuńczej i narzędzi wspomagania decyzji klinicznych "- powiedział Patrick Harrison, Dyrektor ds. analizy danych w Baxter.

Wspomaganie wczesnej interwencji: "Wszędzie tam, gdzie możemy zautomatyzować gromadzenie informacji i zapewnić solidny wgląd w stan pacjenta, możemy usunąć ręczne kroki w przepływie pracy i skrócić czas interwencji klinicznej. Weźmy na przykład parametry życiowe pacjenta. Każdy hospitalizowany pacjent ma zbierane parametry życiowe, stale lub w ustalonych odstępach czasu. Możesz połączyć sztuczną inteligencję z dużymi zestawami danych, aby utworzyć niezawodny model przewidujący pogorszenie stanu pacjenta. Jeśli hospitalizowany pacjent jest pod ciągłym monitorowaniem, zespoły opieki mogą wykorzystać model i dane w czasie rzeczywistym do identyfikacji pacjentów, którzy mogą zmierzać w kierunku poważnych powikłań "- powiedziała Meredith Hannah, Dyrektorka ds. partnerstwa cyfrowego i innowacji w Baxter.

Skuteczniejsze badania przesiewowe i skierowania: "Możliwość uzyskania skuteczniejszych skierowań i lepszego wykorzystania specjalistów może poprawić nasz system opieki zdrowotnej poprzez zmniejszenie ilości odpadów. Sztuczna inteligencja w połączeniu z urządzeniami medycznymi umożliwia klinicystom skuteczniejsze badanie pacjentów w warunkach niższych kosztów, zapewniając, że osoby o najbardziej krytycznych potrzebach są szybciej kierowane do specjalistów. Zwiększa to również szybkość, z jaką można ocenić i przekazać informacje zwrotne pacjentowi "- powiedziała Kristin Russell, Wiceprezeska ds. łączności korporacyjnej w firmie Baxter.

Przewidywanie chorób przewlekłych: "Sztuczną inteligencję można wykorzystać do identyfikacji pacjentów, u których rozwija się lub istnieje ryzyko rozwoju chorób przewlekłych, które obecnie nadmiernie obciążają nasz system opieki zdrowotnej. Ta wczesna prognoza pozwoliłaby na leczenie zapobiegawcze i zmianę stylu życia, co może powstrzymać komplikacje i wysokie koszty leczenia zdarzeń niepożądanych w przyszłości. Przykładem, który osobiście widziałem, jest wykorzystanie charakterystyki głosu jako metody określania ryzyka choroby. Dzięki prostej rozmowie telefonicznej płatnik lub dostawca może wykorzystać sztuczną inteligencję do przewidywania depresji, lęku, choroby Alzheimera lub innych chorób w czasie rzeczywistym, umożliwiając interwencje od razu "- powiedział dr Malone.